ZAŠTITA POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA
OZNAKAMA KVALITETA NA NIVOU EU
Pretposlednjeg dana Poljoprivrednog sajma održan je okrugli sto koji su pripremili predstavnici Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine Republike Srbije sa koleginicama iz Ministarstva poljoprivrede Republike Hrvatske. Osim razmene iskustava u oblasti zaštite proizvoda sa geografskim poreklom, ideja je bila i da učesnici saznaju nešto konkretnije o procedurama stizanja do oznaka kvaliteta EU.
Mr Branislav Raketić i Snežana Kumbarić govorili su o oznakama sistema kvaliteta u Republici Srbiji, proizvodima koji nose te oznake, podršci države, kontroli i pokušajima plagiranja zaštićenih proizvoda i daljem razvoju ove oblasti.
Karmen Sinković, Edita Volar Pantić, Patricija Hegedušić i Željka Gudelj Velaga predstavile su iskustva Republike Hrvatske u uspostavljanju kvaliteta, postupak registracije i kontrole geografskih oznaka i oznake garantovano tradicionalnog specijaliteta, kao i podršku sistemima kvaliteta.
Kao članica EU, Hrvatska u velikoj meri koristi sredstva koja dobija za ove namene, stimulišući sa oko 10.000 evra udruženja koja imaju odgovarajući proizvod da uđu u proces , jer je put do robe sa oznakom geografskog porekla u početku finansijski iscrpljujući.
Pošto su na ovom skupu učestvovali predstavnici zavoda za intelektualnu svojinu, sertifikacionih kuća i naučnih instituta za prehrambenu tehnologiju iz bivših YU republika bilo je dosta konkretnih pitanja. Jedno od njih, koje sigurno zanima i pčelare našeg Društva ( Fruškogorski lipov med) bilo je da li proizvođači osećaju benefite posle dobijanja sertifikata?
I za nacionalni, kao i evropski sertifikat, treba zasukati rukave pa napraviti proizvod, a onda ga i očuvati. Kupci u Evropi naviknuti su na proizvod s markicama, spremni su da plate više znajući da iza toga stoji određeni kvalitet. Ali, treba izdržati, i značajna sredstva uložiti u marketing, kako bi što više potrošača saznalo za proizvod.
Kad imate registrovan proizvod, s punim pravom ističete poseban kvalitet u smislu njegovih karakteristika, metoda dobijanja, geografskog porekla; povećavate konkurentnost na tržištu, i postižete veću cenu, te garantujete potrošačima da se radi o proizvodu dokazanog, posebnog kvaliteta.
I još nešto: istraživanja među potrošačima pokazuju da 70 odsto ispitanika veruje sertifikovanim proizvodima!
Ika Mitrović
(225)
Komentari