PČELINJAK MANASTIRA KOVILJ

 

Manastir Kovilj, znameniti manastir Srpske pravoslavne crkve, nalazi se nedaleko od Novog Sada. Pod zaštitom države je od 4. avgusta 1949. godine. Podignut je u čast svetim Arhangelima Mihailu i Gavrilu, koji se slave 26. juna.

Po predanju, manastir je podigao Sveti Sava oko 1220. godine, kada je na mestu gde se nalazi manastir izmirio ugarskog kralja Andriju II sa svojim bratom Stefanom Prvovenčanim.
Predanje kaže da kada je Andrija II, kralj mađarski, čuo da je Sveti Sava krunisao Stefana za vladara, našao se toliko uvređen, da je objavio rat Stefanu Prvovenčanom. Sa velikom vojskom krenuo je na Srbe i ulogorio se kod Kovilja. Za vreme diplomatskih pregovora, u kraljevom šatoru, kraljica je bila sama sa svojim mladim sinom, naslednikom prestola. Pregovori su se odužili a u međuvremenu naprasno se razboleo mladi kraljević. Sveti Sava, čuvši za to, pomolio se Bogu i pao je grad, kojim su lekari izlečili mladog naslednika. Nakon zaključenja mira nastala je velika radost i bratimljenje. U čast tog događaja na mestu izmirenja sagradiše hram božiji.

Drugu verziju o osnivanju manastira Kovilj zabeležio je čuveni turski putopisac Evlija Čelebija (XVIII vek), koji kaže da je manastir osnovao ,,srpski kralj, vlasnik Boegrada'', što odgovara opisu kralja Dragutina. U literaturi se javlja i predpostavka da je manastir nastao na ruševinama nekadašnjeg franjevačkog samostana, osnovanog 1421. godine, kao i nekoliko drugih verzija od kojih ni jedna nije istorijski potvrđena.

 

Prvi pouzdani podaci potiču iz 1651. godine. U periodu od 1686.-1697. godine, Turci su u četiri navrata rušili manastir, a 1707. je obnovljen. Izgradnja nove crkve je trajala od 1741. do 1749. godine. Graditelji crkve su bili Teodor Kosta i Nikola Krapić.Tokom Mađarske bune 1848-49. godine požar je zahvatio manastir, oštetio unutrašnjost nove crkve i skoro potpuno uništio staru crkvu, koja je godinu dana kasnije srušena.

Posle bune, sa svih strana stizala je pomoć u novcu i darovima za obnovu crkve i konaka. Od tada nova crkva predstavlja jedan od najmonumentalnijih kulturno-istorijskih objekata u Bačkoj.
Sadašnja manastirska crkva građena je u srpsko-vizantijskom stilu moravske škole po uzoru na Manasiju i Ravanicu.

Unutrašnje površine zidova manastira nisu živopisane, na njima nema starih fresaka, ali je tu prekrasan ikonostas akademskog slikara Aksentija Marodića, rađen u osmoj deceniji 19. veka. Ikonostas je bogato ukrašen duborezom i scenama iz Hristovog života, kao i sjajnim kopijama, koje je Marodić kopirao u slavnim galerijama po Italiji. Novosadski majstor Ludvig Tauš je ikonostas pozlatio i mramorisao 1892. godine.

 
 

U manastiru se pored prekrasnog ikonostasa nalaze ikone, koje su radili različiti majstori XVIII i XIX veka. Od značajnih ličnosti koje su potekle iz manastira posebno treba izdvojiti Jovana Rajića (1726-1801), koji se smatra ocem srpske istorije. Njegovo delo o istoriji Srba, Hrvata i Bugara stvarano je u koviljskom manastiru, u kojem se danas nalazi grob ove istaknute ličnosti.

U kompleksu današnjeg manastira čuvaju se slikarski radovi Uroša Predića i brojne umetničke slike drugih umetnika, zatim bogata manastirska biblioteka, kao i memorijalni muzej Jovana Rajića. Tokom Drugog svetskog rata manastir je opljačkan od strane Mađara, a neki predmeti se i danas nalaze u budimpeštanskim muzejima. Posle Drugog svetskog rata nastupa težak period za monahe. Manastiru je agrarnom reformom oduzeta skoro sva zemlja i privilegije koje je imao i za vreme turske, kao i za vreme austro-ugarske vlasti.

U blizini manastira nalazi se kapela posvećena Svetoj Petki ili „vodica“, kako je još zovu. To je još jedna atraktivnost za potencijalne turiste, zbog svoje slikovitosti i jedinstvanosti, kao i svojevrsni simbol sela. Predanje kaže da je neka žena usnula san u kome joj bi rečeno da ode na izvor lekovite vode u blizini koviljskog svetoarhangelskog manastira da nađe leka, jer je dugo bolovala od neizlečive bolesti. Tako i bi. Žena zadobi isceljenje i u znak zahvalnosti dade da se sagradi kapela Svetoj Petki, jer sve ovo se i dogodilo uoči praznika Svete Petke 27. oktobra.

Na vrhu starog hrasta na koji se oslanja kapela Svete Petke, a za koji je procenjeno da ima preko 600 godina, nalazi se rodino gnezdo, ptice koja je simbol rađanja novoga života, a zbog brojnosti populacije koja se gnezdi u selu, može se smatrati i simbolom Kovilja.

Ali, manastir ne čine prvenstveno zgrade, hram i  konaci, nego zajednica ljudi koja u njemu živi.
,, Manastir je zajednica ljudi koji su, da se tako izrazim, renjeni strelom ljubavi božje i to do te mere da su bili spremni da se odreknu svega što ovaj svet nudi i da dođu na jedno mesto koje jeste mesto molitve, gde se kroz molitvu izgrađuje mir između Boga i čoveka, između čoveka i čoveka i izmeđučoveka i prirode. Tu se uspostavlja mir i u čoveku samom, harmonija između njegovog duhovnog i materijalnog, telesnog aspekta'', kaže episkop jegerski Porfirije, vikar Bačke eparhije, iguman manastira Kovilj.

Bratstvo manastira Kovilj broji 30 monaha, što Kovilj čini jednim od najbrojnih muških manastira u okviru Srpske pravoslavne crkve. Skoro polovina monaha je visokoobrazovana, a deo njih nastavlja obrazovanje i usavršavanje u teološkim naukama. Među monasima Kovilja ima i stranaca. Otac Sava, došao je sa Novog Zelanda pre više od petnaest godina. Potiče iz porodice katolika i protestantkinje, a prešao je u pravoslavlje i zamonašio se u šesnaestoj godini. ,,Tražio sam istorijski kontinuitet'', kaže, ,,ranovremenski i današnji. Najbliža tome je pravoslavna vera.'' Porodica je to prihvatila. Godinu dana bio je monah u Australiji, a onda je tražio da dođe u Srbiju. Prešao je ceo svet da dođe u Kovlij. Tu je našao sve što mu je potrebno.

Kaluđeri, sem što su posvećeni svom duhovnom životu, imaju i niz svakodnevnih aktivnosti.
Pevaju u čuvenom, manastirskom horu koji neguje tradicionalno vizantijsko pojanje, slikaju ikone, prve sveće...

Manastir Kovilj je u javnosti postao poznat prevashodno po televizijskoj emisiji ,,Bukvar pravoslavlja'' koja je na TV Novi Sad i I programu RTS emitovana skoro deset godina. Vođa projekta bio je vladika Irinej, a vladika Porfirije i monasi manastira Kovilj radili su na projektu. Vrlo brzo je usledila reakcija na njihov ,,izlazak iz manastira''. Neuobičajeno veliki broj ljudi počeo je dolaziti u Kovilj. Dolazili su ljudi radi običnih duhovnih razgovora i zbog potrebe da se ispovedaju, ali stizali su u velikom broju i oni koji imaju duboke egzistencijale, duhovne, psihološke i sve druge probleme sa kojima se suočava moderan čovek. Neki od njih su rešenja tražili na pogrešan način, pa su posrnuli u alkohol, drogu i kriminal. Pokazalo se da razgovori sa duhovnicima pomažu, pa je to usmerilo deo manastirskih aktivnosti ka osnivanju kampa na Čeneju u kome se pruža pomoć mladim ljudima. ,,Bez pretenzija da imamo rešenje za probleme koji muče ljude, mi se trudimo da makar elementarno razumemo njihovu muku i koliko je to moguće, oslanjajući se na Boga, da im pokažemo jevanđeljsku i hrišćansku ljubav'', kaže vladika Porfirije.

Uz redovne molitve i rad na imanju, poseduju savremenu liniju za prizvodnju sveća čijim se voskom snabdevaju iz manastirskog pčelinjaka. Pre svega poznati su po manastirskoj rakiji i medu, koje sami spravljaju od voća i košnica iz manastirskih voćnjaka i šuma.

 
Za osnivanje današnjeg pčelinjaka manastir Kovilj zaslužan je čika Svetozar –Bata – Stefanović, od koga je manastir najpre kupio 500 kg. voska za izradu sveća. Na molbu nastojatelja Koviljskog Manastira, sadašnjeg episkopa jegarskog Porfirija ,,A zašto Vi, čika Bato'', rekao je vladika, ,,ne učinite da i manastir dobije jedan ozbiljan pčelinjak? Pčelarstvo je kod nas i počelo da se razvija u manastirima!''.
 
 
vladika Porfirije
 
Čika – Bata je na sednici Udruženja pčelara ,,Jovan Živanović'' u Novom Sadu, održanoj posle Novosadskog Festivala meda, predložio da se manastiru Kovilj poklone košnice. Pčelari su to smesta prihvatili i manastir je 1999. god. dobio 18 košnica tipa pološka, Dadan – Blat, kongresovka i Langstrot – Rutova.
 
poklon manastiru Kovilj
 

Pčele su u manastiru najpre bile poverene monahu Agapiju, a pomagao mu je iskušenik Milenko – sada monah Panaret. Treba naglasiti da je pčelinjak manstira Kovilj jedan od retkih pčelinjaka koje je Udruženje pčelara ,,Jovan Živanović'' poklonilo, a koji još uvek postoji i štaviše, razvija se na osnovu tehnoloških i nučnih dostignuća u pčelarstvu.

 

Pošto se tokom godina manastirski pčelinjak znatno uvećao, od jeseni 2002. god. na čika – Batin predlog, dolazi pčelar Saša Jakšić iz Novog Sada i sa kolegama te godine uzimljavaju pčele. U to vreme pčelinjak je trajno izmešten iz manastirskog dvorišta u manastirsku šumu, koja na svojih 14 ha idealnog položaja u samoj blizini koviljskog rita, obiluje prolećnim cvetnicama (brest, dren, džanarika, trnjina, glog, gledičija, vrba, bagremac i dr.)

Manastir Kovilj poseduje i savremenu liniju za izradu sveća od pravog pčelinjeg voska
Tokom svih ovih godina pčelinja društva sa manastirskog pčelinjaka seljena su širom Srbije i Vojvodine. Mnogo puta su u posetu pčelinjaku dolazili pčelari, studenti, ljudi od nauke i brojne domaće i strane TV ekipe koje su snimale emisije o manastiru. Manastirski pčelinjak danas održavaju pčelari Saša Jakšić i Đorđe Mrkić uz pomoć prijatelja i kolega, Dok Gospodin Saša sa grupom pčelara i bazom na manastirskom pčelinjaku, radi na formiranju centra za uzgoj selekcionisanih matica.

     
 
   
       
 
 
       
       
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
   
 

Priredio i fotografisao:
Zoran Laličić
sve fotografije osim vladike Porfirija
i poklon manastiru Kovilj

Izvori:
www.kovilj.rs
''Review''
Milanka Vorgić
Željko Vuletić 

 
   
Copyright © 2006 - Redesign 2010 - All rights reserved Drustvo pcelara ,,Jovan Zivanović'' Novi Sad